I april 2011 reiste Elin og Graham på en Arktisk ekspedisjon langs kysten av Svalbard. 10 år etter, i februar 2021, reiste Silje og jeg (Eivind) i deres fotspor. Vi fikk et innblikk i arktisk – frelst av den arktiske stillheten og rå naturen. I denne perioden begynner lyset å komme tilbake, dagene blir lengre og himmelen farges rosa.

De fleste kjenner GET Africa/GET Norway hovedsakelig gjennom Elin og Graham, som i over 21 år har skreddersydd reiser for nordmenn i Afrika. I oktober 2018 flyttet Silje og jeg til Durban og startet på vårt eventyr med GET Africa. På grunn av koronautbruddet for ett år siden, reiste vi tilbake til Norge. I løpet av året fikk vi muligheten til å utforme konseptet GET Norway Travel med Elin og Graham – en etterlengtet drøm for dem begge. Men nok om oss, denne bloggen skal handle om Svalbard.

Svalbard for den aktive og eventyrlystne

Å reise til Svalbard er på mange måter som å reise til et nytt land. Svalbard er en norsk arktisk øygruppe hvor det bor 2500 mennesker fra 50 ulike nasjoner. Du må ha pass for å reise dit, og det er taxfree i butikkene. Svalbard er stort og mangfoldig, naturen overraskende rik og svært variert (det finnes flere isbjørner enn mennesker på øygruppen). Aktivitetene er mange og varierte, vi var så heldige å få oppleve noen av dem:

Arktisk hundekjøring

Første stopp: Påkledning. Her fikk vi utdelt alt av utstyr som trengs for dagens aktivitet. Full mundur med scooterdress, scooterstøvler, balaklava og store varme votter. Selv stilte vi også med ullundertøy, skibukse, fleecejakke, boblejakke og to par ullsokker samt litt ekstra i dagstursekken. Bedre å pakke med seg for mye enn for lite. Viktig å ikke fryse på disse turene, siden man kun skal stå og nyyyte.

I det vi kommer inn i hundegården, merkes en endring i oppførselen til de spente Alaska Huskyene som tar imot oss. «Håper så inderlig det blir min tur i dag» … De kunne like så godt hoppet og ropt ut «velg meg! velg meg!» Alle med forskjellige personligheter, men alle så klare for jobb og tur.

Her fikk vi en innføring i hvor vi er, hva vi skal gjøre og hundenes arbeidsdag.

Hundekjoring - Svalbard

Før vi med glede gikk rundt og hilste på McFlurry, Thor, Margarita og resten av den overivrige pelskledde flokken. «Vær obs på hvor du går» ble vi fortalt, for plutselig kommer det hoppende en firbeint kompis inn fra sidelinja som ønsker litt ekstra oppmerksomhet.

Vi nærmer oss hundeselene og tavla som viser hvilke hunder som skal med hvilke team. Som å slå på en bryter, gyver hundene løs og lydnivået i hundegården maksimeres. Det er nå vi får nøye innføring i hvordan sele hundene og hvordan feste dem til sleden som skal ta oss ut på tur. En etter en får de selen på, og snart er det klart for avreise. Vi er to stykker i hver slede, en står og en sitter. Så bytter vi på underveis.

Basecamp - hundegård - firkant
Svalbard - hundegård - firkant
Svalbard-hundekjøring-1

1, 2, 3, swosh – så var vi i gang. Guiden vår kjører først og styrer retning og fart. Hundene er nå fult konsentrert om jobben som skal gjøres, og det eneste som høres er susingen fra snøen under sleden – og hyppige lykkehvin fra oss i turfølget.

Det er bare å holde seg fast og la hundene gjøre resten. Dette skal nytes! Naturen, lyset, omgivelsene, stillheten og hundene. Minuttene og timene forsvinner i ren lykke, og jeg tar meg selv i å stå og glise til det svir i kinnene – bak balaklava og fleecehals.

Stoppestedet og pausen på vår hundespann-tur blir lagt til en spennende isgrotte som vi utforsker mens ekspedisjonslunsjen klargjøres. Hundene slapper av og nyter en liten godbit. Selv går vi inn i isgrotten og utforsker det dype indre av breen, gjennom grottesystemet under selve isen. Det er en egen følelse å gå tilbake i tid og kjenne istiden på kroppen. Lunsjen spises og nytes, hundene klargjøres for tilbaketuren og vi suser av sted igjen!

Tilbake i hundegården er det omvendt prosedyre enn da vi dro, få hundene ut av selen og tilbake på plassen sin. Vi takker for turen og koser litt ekstra med hundene som tok oss med på tur.

Du trenger absolutt ikke å være ekspert for å bli med på hundekjøring, men pass på, for her er det mulig å bli bitt av basillen. Jeg skal i hvert fall kjøre hundespann igjen!

Svalbard - hundeslede - Eivind
Isgrotte - Svalbard
Hundegården

Snøscootertur i Svalbardlandskapet

Huskykrefter byttes ut med hestekrefter. Igjen er det på med godt med klær. Ull er gull + alt av scooterutstyr.

Vi får fort dreisen på kjøringen og kan slappe av og nyte landskapet. Uendelige nyanser av hvitt, blått og lyst rosa. Vi fyker forbi snøkledde fjell og daler og stopper opptil flere ganger for å ta inn omgivelsene i stillhet. Litt ekstra spennende er det å tenke på at vi befinner oss midt i isbjørnens rike. På Svalbard er det vi som er på besøk hos isbjørnen. Ingen isbjørn i kikkerten for oss denne gangen, men WOW for noen naturopplevelser vi fikk fra snøscootersetet!

Etter noen fantastiske timer på tur har vi kommet frem til Grønfjorden og Barentsburg (også kalt «Lille Russland»). Barentsburg er et lite gruvesamfunn med ca. 450 innbyggere. Her stoppet vi for lunsj og litt sightseeing.

Snsøscooter - lys
Isbree - snøscooter

Tilbake på scooteren kjører vi langs kysten, mens solen går ned og det blir mørkere rundt oss. Lyset endrer seg fra minutt til minutt og skumringen kommer snikende. Den siste biten inn til Longyearbyen er det kun lyktene fra snøscooteren som viser vei før vi kommer opp på en høyde med utsikt over Longyearbyen. Fantastisk!

Jeg sitter igjen med stor mestringsfølelse og lyst til å kjøre mer. Turmulighetene på snøscooter er mange her på Svalbard, og man kan velge og vrake i kortere eller lengre turer.

Vær og temperatur kan variere fort på Svalbard. Man kan dra ut i strålende sol og komme hjem i overskyet snøvær. Vi frøs i hvert fall ikke med våre to lag med ull, scooterdress, scooterstøvler, balaklava, hjelm, skibriller og snøscootervotter.

Overnatting på Isfjord Radio

Vi bodde to netter ved den gamle radiostasjonen fra 1933, Isfjord Radio. Stasjonen ser røff ut fra utsiden, men bare vent til du kommer inn. Jeg ble så overrasket over hvor moderne og behagelig stedet er på innsiden, innredet av Halvor Bakke (kjent fra Eventyrlig oppussing).

Isfjord Radio ligger langt fra sivilisasjonen, ingen veier som fører hit. Om sommeren reiser du til Isfjord Radio med båt, om vinteren med hundeslede (3-5 dager) eller snøscooter (4-5 timer). Først etter en dag her ute forstod jeg hvor vilt og øde dette stedet er. Skal du bare ut og trekke luft, må du ha med isbjørnvakt. Skal du ut til snøscooteren, badstuen eller bade, må du ha følge av isbjørnvakt. Isbjørn besøker jevnlig stasjonen (se video fra 2017). Det er svært viktig å være klar over at her ute lever vi på isbjørnens premisser.

Omkring stasjonen vandrer Svalbardrein uforstyrret, og er du heldig dukker en sjelden polarrev opp. På Isfjord Radio finner du også Svalbards fineste badstue med panoramautsikt utover Barentshavet. Selv trosset jeg all fornuft og ble en del av Isfjord Radios «Arctic Swimmers», som betyr at du må ta et bad i Barentshavet under oppholdet. Etter en kjapp dukkert i 0 grader takket jeg høyere makter for varm badstue. En i overkant forfriskende opplevelse.

isfjord Radio
Svalbard - triangelhytta

Om vinteren kan du utforske Svalbardlandskapet og kysten med snøscooter. Om sommeren slår en hvalrosskoloni seg til i gåavstand fra stasjonen. Da er det også mulig å bli med på båtturer for å se på isbreer og utforske kysten.

Maten på Isfjord radio er nesten verdt oppholdet alene. Kjøkkensjefen serverer fler-retters arktisk middag hver dag med det beste av lokale råvarer. Etter en lang dag på ekspedisjon, er det godt å samles rundt et bord og dele dagens opplevelser.

Visste du at på Svalbard …

• Er det ikke lov med katter som husdyr på Svalbard. Til tross for dette har det levd en katt i Barentsburg i mange år (denne døde nå i februar…). Ved en feil hadde katten blitt registrert som polarrev og fikk derfor fortsette sitt liv som eneste katt på Svalbard.
  • Tar man av seg skoene ved inngangen til alle hoteller og noen restauranter.
  • Kan du handlet taxfree på «Nordpolet», Svalbards lokale vinmonopol
  • Begraves ingen mennesker på grunn av permafrosten.
  • Finnes verdens frølager. «Svalbard globale frøhvelv» oppbevarer mange titalls tusen varianter av viktige matplanter som bønner, hvete og ris fra hele verden. Frøhvelvet holder konstante minus 18 grader perfekt for oppbevaring og lagring av frø. I alt finnes frø av mer enn 4000 plantearter i frøhvelvet.

Ønsker du å reise til Svalbard? Ta kontakt med oss …

Svalbard - Silje & Eivind

REISEFROSLAG FOR SVALBARD:

2023-08-03T09:51:36+00:00

SVALBARD EKSPEDISJON

Bli med på ombord på ekspedisjonsskipet M/S Quest for å utforsk Arktisk og isbjørnens rike. Store naturopplevelser og minner for er garantert!

2023-08-03T14:07:02+00:00

LANGHELG PÅ SVALBARD

En langhelg på Svalbard kan by på et ekte arktisk eventyr med polarklima, isbreer, blå sjøis, vill natur, ekstreme lysvariasjoner og unikt dyreliv.

2022-03-21T12:01:42+00:00

OSLO OG OMEGN

Nyt en langhelg i Oslo og området rundt med kunst, velvære, god mat og drikke. Her blir det overnatting på unike hoteller.